ACTIEVE PROVISIETRANSPARANTIE SCHADEVERZEKERINGEN (toetstermen 1f.7; 1f.12; 1f.29 en 1f.30)

Je bent adviseur en je geeft jouw klanten advies over financiële zaken. Hoe laat jij jou belonen?

Tot 2013 mocht dat op basis van provisie. Deze zat verwerkt in de prijs die de klant aan de verzekeraar of bank betaalde. Het was voor klanten onduidelijk wat de adviseur betaald kreeg voor zijn of haar werkzaamheden. En als de klant daar bij de adviseur naar vroeg, kreeg de klant meestal een vaag of ontwijkend antwoord. Er is zelfs een tijd geweest dat een adviseur zich alleen op basis van provisie mocht laten belonen. Iets anders mocht toen niet.

Rond 2009 kwam de inducementnorm. Deze bepaalde dat de beloning die een adviseur krijgt, in redelijke verhouding moet staan met de verrichte werkzaamheden. En kort daarna dus een provisieverbod voor de meeste verzekeringsvormen. Onder dit verbod vallen hypothecaire producten, levensverzekering en arbeidsongeschiktheidsverzekering en dergelijke. Korter gezegd: niet onder het huidige provisieverbod vallen schadeverzekeringen en consumptief krediet. En bij consumptief krediet nog de toevoeging dat de provisiebetaling dient te stoppen, indien er een betalingsachterstand is op het krediet van 2 maanden. De provisiebetaling herleeft weer indien de achterstand is ingelopen.

Al enige tijd is er discussie of het provisieverbod niet ook zou moeten gelden voor schadeverzekeringen. De Overheid wil daar (nog) niet aan. En dat betekent dat als het gaat om advies rondom schadeverzekeringen, je de beloningsvormen provisie, fee, uurloon en abonnement kunt tegenkomen. En bij provisie is er sprake van een passieve provisietransparantie. Vraagt de klant niets over de verdiensten of beloning, zeggen wij ook niets. En met name dat gaat nu veranderen.

Per 1 juli 2024 is het Wijzigingsbesluit financiële markten 2023 (stb-2024-10.pdf (officielebekendmakingen.nl) van toepassing. Dit besluit regelt een aantal zaken, maar het gaat ons hier alleen om de provisietransparantie. Het komt erop neer dat er vanaf 1 juli 2024 sprake is van een actieve provisietransparantie. En dit houdt concreet in dat:

  • de adviseur actief en ongevraagd aan de klant moet vertellen, hoeveel hij verdient aan provisie bij

die klant, c.q. dat product,

  • dat dient een bedrag in Euro’s te zijn en dan een zo nauwkeurig mogelijke schatting daarvan,
  • dat dient uiterlijk te gebeuren voorafgaand aan het sluiten van de verzekering,
  • indien achteraf blijkt dat de verdiensten sterk afwijken van de schatting, dat ook aan de klant dient

te worden verteld,

  • de actieve provisietransparantie is vooralsnog niet van toepassing op consumptief krediet, en
  • de actieve provisietransparantie is alleen van toepassing bij het afsluiten van de verzekering en dus

(nog) niet bij het verlengen van schadeverzekeringen.

Voorbeeld

Adviseur Karel zit bij familie De Groot voor advies over een woonhuis-, inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering. De premie komt op jaarbasis uit op € 558,35 inclusief assurantiebelasting. En dat is € 461,45 exclusief de assurantiebelasting. Vader De Groot wil voordat hij akkoord gaat met de aanbieding, weten wat de adviseur aan het advies verdient. Hij heeft immers contact gehad met een direct writer en die kwam totaal lager uit in premie.

De adviseur vertelt aan familie De Groot dat hij 20% provisie ontvangt van de verzekeraar en rekent voor dat dit dus op jaarbasis € 92,29 is (20% x € 461,45). En legt uit dat hij voor dat bedrag alles regelt en verzorgd en dat de klant onbeperkt contact mag opnemen voor vragen en advies. En dat de adviseur bij een eventuele schade, de klant met raad en daad zal bijstaan.